Hyperhidrose

Hyperhidrose er overdreven svedproduktion og svedproblemer, som kan påvirke patientens livskvalitet negativt. En person med hyperhidrose har ikke flere eller større svedkirtler end andre mennesker. Personen reagerer derimod med flere nervesignaler til svedkirtlerne sammenlignet med andre, f.eks. når de udsættes for smerte, varme, ophidselse, tv-kiggeri, telefonsamtale osv.
De nerver som går til svedkirtlerne kan vi ikke styre med vores vilje, og de kaldes sympatiske nerver. Disse sympatiske nerver kaldes også for “ fight or flight ”-nerver (kæmp eller flygt), og signalerne herfra er delvist et svar på stress. Det var for vores forfædre vigtigt hurtigt at blive fugtige i håndfladerne og fodsåler for at opnå en god gribefunktion i farlige situationer, og at arbejde med løft eller finmotorik i dag kan være nok så vanskeligt uden håndsved. Problemet for patienter med hyperhidrose er, at den overdrevne svedproduktion ikke betyder en god gribefunktion – snarere tværtimod – den giver en våd og dårligere gribefunktion.

Hyperhidrose inddeles i den primære (uklar årsag) og sekundære form (bagvedliggende årsag). Inden der gives behandling mod hyperhidrose, konstateres det om der er en eventuel bagvedliggende årsag.

Vigtige generelle forskelle mellem primær og sekundær hyperhidrose.

Primær Sekundær
 Arvelig? Ja Nej
 Generaliseret – Fokal? Fokal Generaliseret
 Asymmetrisk – Symmetrisk? Symmetrisk Asymmetrisk
 Tidlig – Sen debut? Tidlig Sen
 Kort – Lang varighed? Lang Kort
 Andre symptomer? Nej Ja

Primær hyperhidrose
Primær hyperhidrose er arveligt og rammer 0,6-2,8% af befolkningen. Det indebærer overdreven svedning uden bagvedliggende årsag. Ofte har patienten en langvarig sygehistorie med overdreven svedproduktion. Hyperhidrose har en stærk negativ indflydelse på patientens livskvalitet.

Sekundær hyperhidrose
Hyperhidrose kan være et symptom på en anden bagvedliggende sygdom, f.eks. et øget stofskifte. Andre gange kan hyperhidrose skyldes eller forværres af lægemidler. Det kaldes sekundær hyperhidrose, hvis der findes en bagvedliggende årsag til den overdreven svedproduktion. Ofte er sygehistorien for overdreven svedning kort og der er tegn på anden sygdom. Beskrivelse af lidelse, samt blodprøvetagningen eller anden supplerende undersøgelse kan udelukke sekundære årsager.

Under menupunkterne til venstre på siden kan du læse om hyperhidrose forskellige steder på kroppen.