For sundhedspersonal

Ekkrin sved (vand + salt) er nødvendig, dels for at nedkøle kroppen, dels for en god gribefunktion med hænder og fødder. Underfunktion, hypohidrose, med for lidt sved kan medføre hedeslag eller dårlig gribefunktion. Hyperhidrose er udtalt svedning, der ikke er funktionel, og som desuden påvirker den pågældendes livskvalitet negativt. Apokrin sved produceres i armhuler og lyske, og dens funktion er ukendt, selv om den indeholder duftsignaler, såkaldte feromoner. Problemet med apokrin sved er, at den kan lugte dårligt ved nedbrydning af hudens bakterier. Hvis lugtproblematikken bliver til et medicinsk problem, kaldes det bromhidrose.

Hyperhidrose kan inddeles i den primære og sekundære form. Den primære form rammer 0,6-2,8 % af befolkningen og er genetisk betinget. Svedige hænder, fødder og armhuler er mest almindeligt, men også sved fra hoved og ansigt, overkrop, lyske og underliv eller over hele kroppen er relativt almindeligt. Sekundær hyperhidrose har en bagomliggende årsag og forekommer generaliseret (endokrint, tumorer, infektioner), regionalt (neurologisk sygdom) eller lokalt (hudsygdomme).

Lokal hyperhidrose behandles i første omgang med aluminiumklorid eller lignende aluminiumsalte. Hvis dette ikke fungerer, er botulinumtoksin et andet lægemiddel, der undertiden kan kombineres med perorale antikolinergika (generaliseret hyperhidrose). Operative foranstaltninger kan overvejes, hvis anden behandling ikke virker, og hvis patienten er stærkt motiveret for at få foretaget et operativt indgreb. Operative foranstaltninger er aksillær fjernelse (armhulesved) og sympatektomi (håndsved).

Hyperhidrose er et undervurderet medicinsk problem. Mange patienter oplever, at de ikke er blevet taget alvorligt eller har fået underlige råd af sundhedspersonalet. Flere undersøgelser viser, at hyperhidrose har en stærk negativ indflydelse på livskvaliteten